Søk i denne bloggen

tirsdag 9. april 2024

The 2024 International Booker Prize | Shortlist


6 bøker har fått plass på kortlista, og den er som følger:

* Not a River by Selva Almada, translated from Spanish by Annie McDermott

* Kairos by Jenny Erpenbeck, translated from German by Michael Hofmann

* The Details by Ia Genberg, translated from Swedish by Kira Josefsson

* Mater 2-10 by Hwang Sok-yong, translated from Korean by Sora Kim-Russell and Youngjae Josephine Bae

* What I’d Rather Not Think About by Jente Posthuma, translated from Dutch by Sarah Timmer Harvey

* Crooked Plow by Itamar Vieira Junior, translated from Portuguese by Johnny Lorenz

About the shortlist:

* Six languages (Dutch, German, Korean, Portuguese, Spanish and Swedish), six countries (Argentina, Brazil, Germany, Netherlands, South Korea and Sweden) and three continents (Asia, Europe and South America) are represented. 

* Chair of judges Eleanor Wachtel says: ‘Our shortlist, while implicitly optimistic, engages with current realities of racism and oppression, global violence and ecological disaster’. 

* International Booker Prize Administrator Fiammetta Rocco adds: ‘The books cast a forensic eye on divided families and divided societies, revisiting pasts both recent and distant to help make sense of the present’. 

* Among the authors and translators, nine women and four men are shortlisted.

* Several countries on the shortlist have a strong International Booker Prize pedigree: South Korea is represented for the third year running and Argentina for the fourth time in five years.

* Itamar Viera Junior is shortlisted for his debut novel and Hwang Sok-yong is shortlisted for his ninth book translated into English. Previously longlisted authors Hwang and Jenny Erpenbeck and translator Sora Kim-Russell progress to the shortlist for the first time. 

* Five of the books are published by independents, including two books published by Scribe UK. Indies have won the prize six times out of eight since 2016.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Leste ferdig Not a river i dag og er noe usikker på hva jeg synes om den,litt forvirrende så mulig jeg leser den på nytt om det blir tid. Ellers har jeg lest Lost on me som jeg likte bedre. Leste Detaljene i fjor, der forstår jeg ikke helt hypen selv om språket er godt, deler av den var interessant men ikke alt.
    Posthuma og Junior bøkene bestilte jeg den dagen langlisten kom ut og de er endelig på vei i posten.
    Kairos begynner jeg på nå i kveld,så da får jeg lest nesten hele kortlisten og det er slett ikke verst.

    Hva har du lest av bøkene til nå? Uansett, forsatt god leding,Elida🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. På kortlista har eg lest Erpenbeck og Genberg, og ingen av dei forstår eg begeistringa for. Eg har såvidt begynt på "Mater 2-10", men må ha meir tid på den for å kunne si om den er bra eller ei.

      God lesing, Beathe!

      Slett