Søk i denne bloggen

torsdag 1. august 2024

The 2024 Booker Prize | Longlist


13 bøker har fått plass på årets langliste:

* Wild Houses by Colin Barrett  
* Headshot by Rita Bullwinkel
* James by Percival Everett 
* Orbital by Samantha Harvey  
* Creation Lake by Rachel Kushner  
* My Friends by Hisham Matar
* This Strange Eventful History by Claire Messud
* Held by Anne Michaels
* Wandering Stars by Tommy Orange
* Enlightenment by Sarah Perry 
* Playground by Richard Powers 
* The Safekeep by Yael van der Wouden 
* Stone Yard Devotional by Charlotte Wood

Sakset frå Bookers nettside:

The longlist of 13 books – the ‘Booker Dozen’ – has been chosen by the 2024 judging panel. The panel is chaired by artist and author Edmund de Waal, who is joined by award-winning novelist Sara Collins; Fiction Editor of the Guardian, Justine Jordan; world-renowned writer and professor Yiyun Li; and musician, composer and producer Nitin Sawhney.  

It features blackly comic page-turners, multigenerational epics, meditations on the pain of exile – plus a crime caper, a spy thriller, an unflinching account of girls’ boxing and a reimagining of a 19th-century classic.

* Strong new voices – including three debut novels – alongside international bestselling authors and six writers previously nominated for the prize.
* The first Dutch and first Native American authors to be longlisted, the first Australian in eight years, one British-Libyan writer, and authors from Canada, the UK, Ireland and the US.
* A strong showing of Americans displays a range of experience, from a first-time novelist to the author of more than 20 novels.
* Blackly comic page-turners, multigenerational epics, meditations on the pain of exile – plus a crime caper, a spy thriller, an unflinching account of girls’ boxing and a reimagining of a 19th-century classic.
* Eight women and five men.
* The first nomination for Pan Macmillan imprint Mantle, and four nominations for Jonathan Cape, in the imprint’s first longlisting since 2019.
* ‘Works of fiction that inhabit ideas by making us care deeply about people and their predicaments,’ according to Chair of judges Edmund de Waal, who adds that these are works that have ‘made a space in our hearts and that we want to see find a place in the reading lives of many others’.


Eg ser fram til å bli betre kjent med alle forfatterne fram mot kortlista 16. september.

XOXO

6 kommentarer:

  1. Ser frem til å ta fatt på listen. Jeg har bestilt Everett,Perry og Wood. Vurderer Barrett og Harvey også.
    Ser litt på sideantall for jeg orker ikke "mursteiner" på engelsk akkurat nå, sikkert ikke helt "riktig" strategi men sånn må deg bli pr nå.
    Hvilke skal du begynne på?
    God bookerlesing,Elida 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har begynt på Oribtal av Samantha Harvey, og skal ta føre meg Everett, Messud, Perry, van der Wouden og Wood på lyd i første omgang. Får Barrett og Michaels frå ulike bibliotek i neste veke ein gong så eg har litt å starte med.

      Slett
    2. Tegnet et prøveabonnement på Nextory og der lå noen av de du nevner her så da lastet jeg ned de jeg ikke har kjøpt ennå. Så for jeg se om jeg kjøper flere på papir etter hvert. Jeg startet også med Orbital i dag. Lykke til med lesingen :-)

      Slett
  2. Artig liste, bare ukjente navn for meg. Kommer til å lese vinneren, og enkelte av bøkene som løftes frem av dere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg var det enkelte kjente namn som har vore med tidlegare, og eg liker at du følger med frå sidelinja :-)

      Slett