Søk i denne bloggen

søndag 31. januar 2021

Månadsoppteljing #67 | Januar i bøker

Januar var: Den starta brått og brutalt med restriksjoner og matpakke på jobb, men me skal ri den av denne gongen og. Bøkene har redda meg denne gongen og, og med naturen rett utenfor er det ikkje fritt for turer i skogen. Natt til lørdag snødde det, og i går var eg og hjalp ei venninne med flytting. Men eg er klar for vår kjenner eg.

I januar las eg:
 
* Nora Roberts: Face the Fire (Three Sisters Island #3) K
* Giovanni Boccaccio: Mrs Rosie and the Priest (PLBC #1) OTS
* Jonathan Franzen: Korrigeringer 1001 OTS
* Evan Rosnos: Joe Biden - The Life, The Run and What Matters Now L
* Gerard Manley Hopkins: As Kingfishers Catch Fire (PLBC #2) OTS
* Pénelopé Bagieu og Roald Dahl: The Witches - The Graphic Novel B
* Russell Punter, Simona Bursi og Lewis Carroll: Alice in Wonderland Graphic Novel B
* Anonym: The Saga of Gunnlaug Serpent-tongue (PLBC #3) OTS
* Jon Fosse: Morgon og kveld L
* Alan Moore og Dave Gibbons (ill.): Watchmen 1001 B
* Marcel Proust og John Ruskin: Om lesning B
* Santa Montefiore, Simon Sebag Montefiore og Kate Hindley (ill.): The Great Diamond Chase (The Royal Rabbits of London #3) B
* Santa Montefiore, Simon Sebag Montefiore og Kate Hindley (ill.): The Hunt for the Golden Carrot (The Royal Rabbits of London #4) B
* Karin Haugen: Det golde landet. Et essay om barnløshet, biologi og frihet B
* Astrid Lindgren og Kristina Digman (ill.): Peter og Petra OTS
* Julia Donaldson og Axel Scheffler (ill.): Sneglen og hvalen B
* Julia Donaldson og Axel Scheffler (ill.): Pinnemann B
* Julia Donaldson og David Roberts (ill.): Tyrannosaurus Drip B
* Julia Donaldson og Axel Scheffler (ill.): Zog og de flygende legene B
* Julia Donaldson og David Roberts (ill.): The Cook and the King B
* Benji Davies: Bestemor og fuglene B
* Benji Davies: Rumlerask B
* Chimamanda Ngozi Adichie: En halv gul sol B

I desember fullførte eg ikkje: Eg har begynt på Tolstoys Childhood, Boyhood, Youth, men vart ikkje fortrolig med den så den la eg vekk. Bleak House av Charles Dickens har eg og begynt på for andre gong, og det blir min sakte-lesing utover våren.

I februar skal eg: Lese vidare i bøkene eg har begynt på. Kikke nærmare på den internasjonale Booker-prisens eligible-langliste (langlista kjem 30.03). Håpe at våren kjem snart for eg vil ut og sykle.

XOXO

14 kommentarer:

  1. For en herlig leseliste du har for januar! Godt det ikke bare er meg som har lest (alt for) mye denne måneden. Ser du har kost deg med Donaldson, jeg kan anbefale Røverrotta, den var skrekkblandet fryd for 2-åringene mine :)
    Skjønner jeg skulle vært litt mer aktiv på andre plattformer, for å følge lesingen din, listen over 1001 lesesirkelen dukker den opp på bloggen din? Må liksom sjekke om du har fått med deg at jeg har lest :)
    Nyt søndagen Elida, jeg er helt enig med deg at snøen kan forsvinne nå, selv om vinter i Bergen er uvant og vakkert, så er jeg klar for vår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har lest fleire Donaldson-bøker tidligere, blant anna nemnte Røverrotta :-)

      Det er litt vanskelig å halde følge med kva du leser i 1001-sirkelen, og kva du leser i Drangsholt/Eide-prosjektet, men nå har eg funne den originale lista di og skal oppdatere linker.

      Slett
    2. Var litt overivrig i begynnelsen her, men nå har jeg funnet frem noen lange klassikere som holder meg bussy en stund. Lager du et blogginnlegg for hver måned? da kan jeg jo følge med selv :)

      Slett
    3. Eg lager eit innlegg kvar 1. i månaden så der går det an og legge inn innlegg. Øverst ligger ei fane med innlegg frå dei ulike bloggene så sjekk gjerne der om du er usikker på om eg har fått med meg noko.

      Slett
  2. Så masse du har lest. Januar er innetid og med sosial nedstengning har også jeg lest veldig mye i januar. Det ble noen 1001-bøker og noen andre klassikere også, samt flere fra hylla. Bra start på året.
    Jeg bruker ikke GR-kontoen noe særlig, men regner med at du noterer deg de beskjeder jeg gir deg på bloggen her om hva jeg har lest i 1001-sirkelen. :) God februar til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Feks så har jeg lest Den fremmede for juni. (både bok og tegnserieroman) https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/01/den-fremmede-av-albert-camus.html#more

      Slett
    2. Eg har fått med meg linkene du har sendt og viss noko mangler gi gjerne beskjed. Øverst ligger ei lesesirkel 2021-fane med linker :-)

      Slett
    3. Ja, jeg har sett den, men fant ikke "Den fremmede" der, derfor jeg la inn en påminnelse her. Kanskje jeg er litt utålmodig;)

      Slett
  3. Du har hatt en effektiv januar ser jeg. Flott start på året! Adichie og Fosse har jeg lest, men de andre forfatterne dine har jeg ikke vært borti.
    Sitter nå og venter på et lite lass fra Bookdepository på 1001-bøker jeg skal lese fremover. Er kommet godt i gang og rydder frenetisk i de få bokhyllene jeg nå har. Erkjennelse: jeg må (igjen) kjøpe flere - HAHA ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner meg igjen, skjønner ikke hva jeg tenkte på da vi flyttet for 1,5 år siden og heiv ut alle hyllene sammen med bøkene :)

      Slett
    2. Eg digger at dokk heiv ut bokhyllene og nå må kjøpe nye (muligens). Eg hiver ut bøker her og der (du Marianne skal jo få to hjå meg), og kjøpte ei diger bokhylle i fjor vinter. Har ennå plass, men er fryktelig kresen. Hvilke bøker har du kjøpt, Marianne?

      Slett
    3. Eehh... Skal jeg innrømme det? Humm... De fem neste på 1001-lista mi (ligger listet under lesemål). I tillegg bestemte jeg meg for å begynne "samle på" forfatterskapet til Tore Renberg og har bestilt fire bøker (Mannen som elsket-serien), og ei Tor-Åge Bringsværd bok. Og ..eehh.. tre bøker i en sci-fi serie jeg holder på med fra J Nichols som er svært god. Det var januar og så langt i februar.
      Jeg er ikke som deg som kjøper pene bøker. Jeg kjøper dem ofte i pocket, ikke alltid da, men oftere enn innbundet. Planen var å kjøpe 1001-bøkene til å ha i hylla, men så ballet det liksom "litt" på seg :-)

      Nei ikke sant Tine. Ganske så høl i huet... Men så hadde vi "fastmontert" bibliotek i huset. Innebygget fra husets opprinnelse i 1969. Ikke heeelt å ta med seg.. I tillegg noen løse hyller, som jeg selvfølgelig kastet. Jada. Lurt..

      Slett