Søk i denne bloggen

søndag 26. september 2010

Smakebit på ein søndag - nr. 2

På lørdag var eg på biblioteket på Sandnes, og det er eit bibliotek som skal besøkas oftare. Makan til filmsamling er det lenge si eg har sett på eit bibliotek:) Eg var veldig nærme til å ta med meg filmatiseringane av "Tatt av vinden" og "Scarlett", men så fant eg ut at hallo, eg må lesa bøkene først. Derfor sitte eg her med 4 bøker (som t.o.m. mi mor har lest) og kjenne at dette kan ta lang tid. "Tatt av vinden" som er skrevet av Margaret Mitchell i 1936, er tettskrevet og detaljert, og fullt av snakk om krig (handlingen føregår i 1860-åra, borgerkrigen er på veg). Eg har, sidan igår, kome til side 69 (5. kapittel), men eg er ganske bestemt, og ihvertfall si mor har lest bøkene! Eg har oppdaga at det til tider kan vera vel overfladisk, så eg skal dela to avsnitt med dokke:)

Scarlett O'Hara var ikke noen skjønnhet; men den mann som var fanget inn av den fortryllelse hun utstrålte, slik som tvillingbrødrene Tarleton, tenkte sjelden på det. Scarletts ansikt var en altfor tydelig blanding av morens og farens; de fine trekk hos moren, en dame av kystaristokratiet av fransk avstamning, og hennes irske fars grove, blomstrende ansikt. Men det var et fengslende ansikt med sin spisse hake og sitt firkantede kjeveparti. Øynene var blekgrønne uten spor av brunt og en liten smule skrå, øyenhårene var lange og sorte. De tykke, mørke brynene skrånet oppover og dannet en påfallende kontrast til hennes magnolia-hvite hud, - denne huden som kvinnene i Syden satte sånn pris på, og med kyser og slør og halvhansker skjermet imot Georgias skarpe sol.

Oppe i grevskapet Clayton i Nord-Georgia var livet ennå noe av et nybyggerliv, og målt med Augustas, Savannahs og Charlestons målestokk, en smule primitivt. De eldre og mere satte bygder sydpå så litt ned på georgianere fra opplandene; men her i Nord-Georgia var det ingen skam for en mann om hans skolelærdom var overfladisk, bare han forstod seg på de ting som virkelig betydde noe. Og å avle god bomull og være en flink rytter og en god skytter og lett på tå i dansen og en elegant kavaler i dameselskap og i stand til å ta seg en støyt og være gentleman for det, - det var ting som betydde noe.

Keep reading those books!

XOXO

PS. Minner om gratisbøkene. Legg igjen ein kommentar her, eller på innlegget om du ønsker deg noko. DS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar