Søk i denne bloggen

torsdag 12. april 2018

Man Booker International Prize 2018 - Shortlist


Kvart over åtte norsk tid begynte direkteoverføringa frå Somerset House i London på Facebook! Eg hadde kun lest ei bok frå longlist, men begynner friskt på shortlist i helga.

Kortlista ser slik ut:

Forfatter (Land) Oversetter Tittel (Forlag)
  • Virginie Despentes (France), Frank Wynne, Vernon Subutex 1 (MacLehose Press)
  • Han Kang (South Korea), Deborah Smith, The White Book (Portobello Books)
  • László Krasznahorkai (Hungary), John Batki, Ottilie Mulzet & George Szirtes, The World Goes On (Tuskar Rock Press)
  • Antonio Muñoz Molina (Spain), Camilo A. Ramirez, Like a Fading Shadow (Tuskar Rock Press)
  • Ahmed Saadawi (Iraq), Jonathan Wright, Frankenstein in Baghdad (Oneworld)
  • Olga Tokarczuk (Poland), Jennifer Croft, Flights (Fitzcarraldo Editions)
Vinnaren blir kåra 22. mai, så det er bare å sette i gang med kortlista. Eg har ikkje lest nokon av disse bøkene, men godt mogleg eg starter om igjen med den eine boka eg har begynt på. God lesing!

XOXO

4 kommentarer:

  1. Tjah... Frankenstein som jeg sliter med, kom med. Han Kang som er min absolutte favoritt kom med. De andre har jeg ikke lest, men skal leses. Jeg har valgt feil bøkeer fra langlisten å begynne med :-) Shortlist here I come!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har det, og eg har valgt feil bok å starte med ;-) Eg har begynt på Laszlo sin bok, men trur eg finner ei anna bok før eg fortsetter/begynner på ny på den.

      Slett
  2. Hvilken har du lest igjen? Jeg har lest bare Han Kang, og har lyst å lese Vernon Subutex når den kommer på norsk. Ellers frister ikke listen så veldig akkurat nå ihverfall. Har vært giret på å lese tidligere Booker-vinnere siden de annonserte kåring av tidenes vinner, så satser på å lese noen av dem frem mot langlisten. Gleder meg uansett til å følge dere som leser fra kortlisten til MBI.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg leste Die, My Love og det kunne eg visst bare latt vere med ;-) Han Kang skal eg lese uansett så får eg sjå.

      Slett