Søk i denne bloggen

søndag 31. oktober 2021

Månadsoppteljing #77 | Oktober i bøker

Oktober var: Kor vart den av? Det har vore ein månad med mykje vêr, og gode stunder. Første helga i oktober var eg og mor i Oslo og såg Mamma Mia på Folketeateret. Det var ei storslagen oppleving, og då det var slutt kunne eg ha satt meg rett ned og sett det ein gong til.

I oktober las eg: Eg har lest ein heil del i byrjinga av månaden, også sa det stopp. Eg har vore forkjølte (ingen corona) og det har spelt inn på energien.

* Elisabeth Åsbrink: Forlattheten B
* Jens Olai Jenssen og Elisabeth Lønnå: Katti Anker Møller. En biografi B
* Selma M. Yonus: Vuggesang for liten kriger B
* Tove Nilsen: Om moderskap B
* Helene Uri og Victoria Sandøy (ill.): Jorden rundt på 80 ord og andre språkreiser B
* Rebecca Buxton, Lisa Whiting og Emmy Smith (ill.): Filosofdronninger. Kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien B
* Sumaya Jirde Ali: Melanin hvitere enn blekemiddel B
* Sumaya Jirde Ali: Når jeg ser havet, slokner lyset B
* Nora Krug: Heimat. Et tysk familiealbum B
* Amalie Kasin Lerstang (red.): En eller to eller hundrevis av søstre. Dikt om kvinner og kvinnekamp B
* Chimamanda Ngozi Adichie: Nedtegnelser om sorg B
* Erle Marie Sørheim: Karikaturenes historie. Fra hulemalerier til Charlie Hebdo B
* Tone Nilsen-Bie: Sumarvariasjonar B
* Mariangela di Fiore og Lisa Aisato (ill.): Å ri på enhjørninger B
* Simona Ciraolo: Gi meg en klem B
* Kjersti Annesdatter Skomsvold og Mari Kanstad Johnsen (ill.): Dyrene sover B

I oktober fullførte eg ikkje: Ein heil del, og det speler liten rolle. Av og til passer det simpelthen ikkje.

I november skal eg: Finna tilbake leselysten, og ta nokon avgjersler om neste år. Det er ikkje sikkert nokon som følger lesesirkelen min leser dette, men gjer du så kom gjerne med kommentarer. Eg vurderer å ikkje ha 1001-lesesirkel neste år. For det første så er eg lei akkurat nå, og for det andre så kjenner eg at eg skulle ha lest meir sjølv for å kunne gå god for den. Det er mine kjensler akkurat nå, godt mogleg det endrer seg innan nyttår.

XOXO

16 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har fått lest mye likevel,sett måneden under ett.Og det høres veldig koselig ut med Mamma Mia teater med mor. Ikke noe kjekt å være forkjølet og det spiller klart inn på leselysten,det merker jeg selv også.

    Jeg syntes det er kjekt at du har denne sirkelen og det høres kanskje teit ut når det kommer fra meg som knapt har deltatt. Men jeg har måtte være forsiktig med alt som føltes som "tvang", nå har jeg lest 11 1001-bøker i år men har ingen oversikt om de hadde passet inn i kategoriene. Men litt fokus har det vært på 1001 likevel.

    Om du føler det slik så kunne det jo vært en idè og tatt litt pause og se om du finner igjen gleden med å drive sirkelen senere.

    Ønsker deg en fin november måned, Elida :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Beathe! Det er ikkje teit i det heile at det kjem frå deg, og det er slik eg og har hatt det. Når det føles som tvang leser eg ingenting.

      Det hadde vore artig å sett hvilke 1001 du har lest i år, og sett om dei passa i kategorier. Om du sender dei til meg så sjekker eg gjerne :-)

      God november, Beathe!

      Slett
    2. Ja,kan gjerne sende deg oversikt over de jeg har lest. Vil du har det her eller skal jeg sende deg melding på fb?

      Slett
    3. Det som er enklest for deg :-)

      Slett
    4. Kamerat Napoleon av George Orwell, Silke av Alessandro Baricco, Mørkets hjerte av Joseph Conrad, Opptegnelser fra et kjellerdyp av Fjodor Dostojevskij, Det gule tapetet av Charlotte Perkins Gilman, Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese, Store forventninger av Charles Dickens, 1984 av George Orwell, Jorden rundt på 80 dager av Jules Verne, En reise gjennom jordens indre av Jules Verne, og til slutt Lady Chatterleys elsker av D.W.Lawrence

      Slett
    5. Det eg får utav denne lista er dette:

      JAN: Silke,
      FEB:
      MAR: Det gule tapetet,
      APR: Det gule tapetet,
      MAI:
      JUN: Kamerat Napoleon, Silke, Mørkets hjerte, Opptegnelser fra et kjellerdyp, Store forventninger, 1984, Jorden rundt på 80 dager, En reise gjennom jordens indre, Lady Chatterleys elsker,
      JUL: Store forventninger,
      AUG:
      SEP: Kamerat Napoleon, Silke, Mørkets hjerte, Opptegnelser fra et kjellerdyp, Store forventninger, 1984, Jorden rundt på 80 dager, En reise gjennom jordens indre, Lady Chatterleys elsker,
      OKT: Store forventninger,
      NOV:
      DES: Kamerat Napoleon, Mørkets hjerte, 1984, Lady Chatterleys elsker.

      Slett
    6. Oj, helt supert! Da mangler jeg fem måneder da, skal se om jeg ikke kan få lest noen av de i hvert fall. Tusen takk :-)

      Slett
  2. Jeg synes også at du har lest mye likevel, selv om jeg vet du ofte leser mer. Av disse vil jeg lese Forlattheten, og nå fikk jeg en påminnelse. Får vel bli å låne den på biblioteket når den dukker opp.
    Jeg leser det du skriver om 1001-sirkelen. Skjønner deg, men håper du forsetter. Men du må jo synes det er artig og givende. Jeg har lest masse 1001-bøker i år, men ikke i alle kategorier, men selv har jeg fokus på dem i alle fall.:)

    Fin november til deg Elida:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg blir oppriktig glad når du ønsker at eg fortsetter, det varmer. Heile meininga er å lese frå lista.

      Lurer på om du har nokon synspunkter på om det er interessant/spennande/artig med kategorier eller bare les 12 bøker før nyttår? Gjer eg det vanskelig for meg sjølv ved å lage kategorier?

      Slett
    2. Så bra Elida:)
      Jeg synes det er veldig gøy med kategorier, det trigger meg til å finne bøker, lete etter dem, sette meg mål og planer.
      Det at jeg har lest mange i år, er at jeg har lest flere i mange kategorier, fordi det bare har blitt sånn. Jeg har mange 1001-bøker liggende, helt fra da Line hadde sirkelen, og jeg kjøper stadig vekk noen, og de leses no innimellom.
      Har buttet litt i de vanskeligste kategoriene, de tykke og fra noen land. Lest litt, lant dem fra meg, funnet andre... Men sånn er det jo. Leselysten må også styre, men jeg prøver i alle fall:)

      Nei, du gjør det ikke vanskeligere for deg selv med kategoriene, eller; det vet du vel selv best. ?

      Å lese 12 i løpet av et år er også en mulighet, men ikke like gøy, synes jeg:) Vi må jo tvinne hjernen litt også med å finne bøker som passer:)

      Slett
    3. Eg har det jo veldig artig med å finne på kategorier og ønsker innerst inne å fortsette. Det er babyen min :-)

      Eg liker at du er ærleg på at du ikkje syns det er like gøy uten kategorier. Du nemner at det butter i dei vanskeligste kategoriene som de tykke og frå nokon land. Det er eit synspunkt eg kan ta med i planlegging.

      Slett
    4. Så bra at du liker det:)
      Selv om det butter med å lese mursteiner for eks, og at noen land har færre muligheter i norsk, så er det også morsomt med utfordringer.:) Men fint at du tar det med i planleggingen:)
      Skal jo lese Trekkoppfuglen og Dom Quijote, men det utsettes og utsettes-- Det som skjer er at jeg bare utsetter dem til neste år;)
      men nå skal jeg begynne på Trekkoppfuglen i november i alle fall.. det er skriften i pocketutgaven som er problemet. Elsker jo Murakami.

      Slett
    5. Og der har du litt av min utfordring for eg har ingen problem med å lese på engelsk, men ikkje alle deler det synet. Og eg vil gjerne ha med alle på laget. Forlaga i dette landet må bare få ut fingeren og omsetje fleire bøker.

      Slett
    6. Hehe, ja det stemmer jeg i:)

      Slett
  3. Jeg ble så glad nå, når jeg ser at du har lest Gi meg en klem :) Jeg hadde prosjekt i bhg med denne boken, en kaktus, en stein og en haug med ballonger - kjempegøy!
    Også har du lest to av Sumaya Ali også, årets Amalie Skramvinner, yippi.
    Synd at leselysten dabbet av, men kommer den ikke igjen da? du må ha vært her før, eller?
    Jeg har hatt stor glede av 1001-lesesirkelen, og nå mangler bare boken fra mitt fødselsår. Har begynt på den men det butter imot. Du gjør selvfølgelig som du vil, men det er kjekt å se litt liv på bloggen din, du er vel andre steder med lesegleden din nå tipper jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg fekk tipset frå deg om å lese den så takk. Sumaya Jirde Ali høyrte eg på Kapittel-festivalen, og måtte lese meir av ho. Leselysten kjem tilbake, den har bare drukna i hodepine og forkjølelse.

      Så kjekt at du har hatt glede av sirkelen. Takk for at eg er sakna på blogg, det er eigentleg her eg vil vera og eg kan forsikre at eg er ingen andre steder heller når eg ikkje leser. Må ha lest noko for å skrive noko veit du.

      Slett