Søk i denne bloggen

lørdag 8. januar 2022

Back to the Classics 2022 - påmelding


Klassikere er min go-to-sjanger når eg skal virkelig kose meg, og nå i 2022 tar eg opp igjen denne utfordringa. Den er i regi av den amerikanske bloggeren Karen med bloggen Books and Chocolate, og eg ser fram til å lese minst seks kategorier, håpefullt ni kategorier og muligens 12. Meir informasjon dette innlegget! Den viktigaste regelen er at alle bøkene må vera publisert før 1972.



Eg har lyst til å lese (og nummerne er det same som på kategori-lista):

1. Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga (1891)
2. Naguib Mahfouz - Midaq Alley (1947)
3.  Charlotte Brontë - Villette (1853)
4. Thomas Mann - Trolldomsfjellet (1924)
5. Toni Morrison - The Bluest Eye (1970)
6. Arthur Conan Doyle - The Valley of Fear (1915)
7. James Joyce - Dubliners (1914)
8. Comtesse de La Fayette - The Princess of Cleves (1678)
9. Charles Dickens - Pictures from Italy (1846)
10. D.H. Lawrence - Lady Chatterley's Lover (1928)
11. Ernest Hemingway - A Moveable Feast (1964)
12. Charles Dickens - Martin Chuzzlewit (1844)



Det vanskeligaste er å finne bøker i slike kategorier. Nå gjenstår det bare å lese/høyre bøkene. Det er fullt lovleg å lese anten papir eller digitalt, eller høyre bøkene så eg har funne fram ulike format.

XOXO

5 kommentarer:

  1. Så spennende at du skal lese Thomas Mann og Trolldomsfjellet. Jeg leser Mitt menneske for tiden, og den ene hovedpersonen er skikkelig opphengt i denne boken og forfatteren :) Flere gode titler der, jeg gjerne lar meg inspirere av!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg innser nå at eg har gløymt å dele mi liste for lesesirkelen dette året, men eg har kobla deler av denne lista til 1001-lista. Derfor skal eg lese Trolldomsfjellet både i 1001-sirkelen og her.

      Slett
  2. Mye interessant her! Men jeg blir ikke med på utfordringer dette året. Det betyr ikke mindre lesing.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lov, du styrer jo eige leseår. Godt nyttår, Åslaug!

      Slett
  3. Spennende liste! Jeg holder meg til 1001-lista for i år, har lest januar og februars Americanah ligger klar både i lyd og papirformat. Store planer i starten av året, ihvertfall ;) Omtaler kommer i et oppsamlingsinnlegg i slutten av hver mnd, men jeg skriver litt om hver bok etterhvert som jeg leser dem. Da får ihvertfall alle bøkene en kommentar :)

    SvarSlett