Søk i denne bloggen

tirsdag 14. mars 2023

The 2023 International Booker Prize | Longlist


13 bøker har fått plass på langlista, og den er som følger:

* Boulder by Eva Baltasar, translated by Julia Sanches (And Other Stories) Spain

* Whale by Cheon Myeong-kwan, translated by Chi-Young Kim (Europa) South Korea

* The Gospel According to the New World by Maryse Condé, translated by Richard Philcox (World Editions) Guadeloupe

* Standing Heavy by GauZ’, translated by Frank Wynne (MacLehose) Ivory Coast

* Time Shelter by Georgi Gospodinov, translated by Angela Rodel (Weidenfeld & Nicolson) Bulgaria

* Is Mother Dead by Vigdis Hjorth, translated by Charlotte Barslund (Verso) Norway

* Jimi Hendrix Live in Lviv by Andrey Kurkov, translated by Reuben Woolley (MacLehose) Ukraine

* The Birthday Party by Laurent Mauvignier, translated by Daniel Levin Becker (Fitzcarraldo) France

* While We Were Dreaming by Clemens Meyer, translated by Katy Derbyshire (Fitzcarraldo) Germany

* Pyre by Perumal Murugan, translated by Aniruddhan Vasudevan (Pushkin) India

* Still Born by Guadalupe Nettel, translated by Rosalind Harvey (Fitzcarraldo) Mexico

* A System So Magnificent It Is Blinding by Amanda Svensson, translated by Nichola Smalley (Scribe) Sweden

* Ninth Building by Zou Jingzhi, translated by Jeremy Tiang (Honford Star) China


The longlist includes:

* The first nominations for books originally written in Bulgarian, Catalan and Tamil 
* A wife and husband author-translator team 
* Works originating in 12 countries
* The oldest writer ever to be nominated for the prize, aged 89
* One of Ukraine’s best-known writers, who has vowed to stop writing in Russian
* A film director, four poets, two former security guards - and a writer who had declared himself ‘dead’ 
* Elements of Korean fairy tale, French horror, Caribbean gospel, Indian melodrama, Scandinavian saga - and East Germany’s answer to Trainspotting

Her var det mest ukjent, men får alltid lyst til å lese alle. Sidetala rangerer frå ca 100 til nesten 600 sider, men dei aller fleste er overkommelige. Foreløpig har eg lånt Vigdis Hjorth og Amanda Svensson på norsk, og Georgi Gospodinov håper eg snart er på veg frå Bergen bibliotek.

Eg ser fram til å bli betre kjent med alle forfatterne og bøkene, og ikkje minst krysse av eit par nye land på verdskartet mitt.

XOXO

4 kommentarer:

  1. Utrolig kult at Vigdis Hjorth er på langlisten. Jeg likte boken godt, og jeg digger den damen :) Har ikke hørt om noen av de andre, spent på hvem som vinner :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg er ikkje så fan av Hjorth, men boka skal leses, og at ein norsk forfatter er på lista er kult uansett kven det hadde vore :-)

      Slett
  2. Jeg er heller ikke fan av Hjorth men utrolig kult at hun kom på listen likevel. Jeg har lest hennes bok og Svensson. Jeg har bestilt/kjøpt Still born og Boulder, den sistnevnte er vel den korteste boken på listen. Har ikke undersøkt ennå men tror det er kun de to du nevner som er oversatt til norsk. Kos deg med lesingen :-)

    SvarSlett
  3. Jeg er heller ikke noen Hjort fan, men veldig morsomt at hun er på lista. Boka har jeg leset og er nok en av hennes beste, synes jeg. God Påske:)

    SvarSlett