Søk i denne bloggen

tirsdag 1. januar 2019

Lesesirkel 1001 bøker | Bok på under 250 sider


Det er 1. januar og tid for årets første kategori i lesesirkelen. Kategorien i januar er bok på under 250 sider. Det nye året er såvidt i gang, men ivrige boklesere har muligens fått med seg taggen på Instagram #elidas1001lesesirkel. Denne taggen er det mogleg å følge. Sjølv vil eg merke bøkene eg legger ut bilete av på kontoen @elidaleser med denne taggen, og oppfordrer andre til å gjere det same.

Eg har leita i bokhyllene etter passande kandidater til januar-kategorien, og fant eit par alternativ. Valet falt til slutt på James Joyces roman frå 1916, A Portrait of the Artist as a Young Man. Eg veit svært lite om denne romanen, og går inn med alle sanser opne. Eg ser at på Goodreads står mitt val oppført med 282 sider, men det er inkludert forord, etterord, notater og diverse. Sjølve historien er på 235 sider.

Håper du har funne ei passande bok, og nyter den! Setter pris på eit vink når boka di er ferdiglest så noterer eg deg ned. God lesing!

XOXO

36 kommentarer:

  1. Så fint at du la ut om lesesirkelen på Instagram slik at jeg fant den! På grunn av skole og helseutfordringer har bloggen min ligget svært brakk. Men jeg har tenkt å prøve å gjøre noe med det i 2019. Siden jeg også liker å lese 1001 bøker vil det å være med på lesesirkelen din passe perfekt i mine tanker om lese og skrivemål :-) Jeg skal finne meg en bok i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at eg gjorde det då ;-) Eg var litt fram og tilbake med det, men så bestemte eg meg i ein fart i går og gjorde det. Håper du syns det ser greit ut, og god bok-jakt!

      Slett
    2. Det ser veldig greit ut, med spennende kategorier. Jeg synes også det er fint at du valgte kategorier og ikke spesifikke bøker. Det er ikke alltid en har lyst til å lese det samme som alle andre :-)

      Slett
    3. Det er det som fungerer best for meg, og sidan eg arrangerer så blir det etter min måte. I det minste denne gongen :-)

      Slett
    4. Hvordan vil du vi skal si fra når vi har skrevet om en bok?

      Slett
    5. Det er fleire blogger eg følger ganske godt med på, men om du er usikker på om eg har fått med ditt innlegg så gi gjerne ein lyd på eit sosialt medium.

      Eg legger inn alle bøker og anmeldelser og diverse i fanen over her, og viss du ser etterkvart at din ikkje er med så gi ein lyd.

      Litt vanskelig å svare på egentlig, men som sagt er eg meget tilgjengelig både på face, messenger, insta, snap ... så det skal ikkje stå på det i alle fall.

      Slett
    6. Supert :-)
      Egen fane for lesesirkelen er fint. Jeg tenker at det også er lurt med et sted vi som er med på lesesirkelen kan finne de andre som er med. Så (som du skriver på bloggen min) en eller annen form for oppsamlingsinnlegg eller sted å legge inn link ville kanskje vært en ide?

      Slett
    7. Då skal eg notere meg oppsamlingsinnlegg i slutten av månaden :-)

      Slett
  2. Da har jeg bestemt første bok ut i 1001-sirkelen. Den kan brukes til å lage en skokk og haug med kryss i 2019-målsetningene mine - taktikk! :-)
    Jeg valgte 1) ei bok fra mitt eget fødselsår 1965, boka er godt innafor 2) 250-siders kravet og er på 85 sider, forfatter Bohumil Hrabal er fra Moravia i den 3) Tsjekkiske Republikk, og boka in question "Closely watched trains" er også 4) filmatisert og 5) ble Oscar-vinner i 1967 - så her kan det krysses i vilden sky. Ingenting er som en effektiv start på nytt år, hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow! Mitt valg fant eg i bokhylla så eg skårer i alle fall på den :-)

      Slett
    2. Jeg må også skrive WOW! Det var ikke måte på hvor mye du klarte å kombinere!

      Slett
  3. Mitt valg falt på Siddharta av Hermann Hesse. Min versjon er på 137 sider. Gøy å endelig komme i gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg og syns det er gøy å vere i gang. Blir så gira av at dokk har begynt, så må finne fram boka mi i kveld :-)

      Slett
  4. Tror jeg hadde minst 10 bøker som var på 250 sider og under, noen flere om jeg regnerde som hadde litt mer men jeg visste jo ikke(men burde forstått) at du er såpass snill at jeg hadde kommet unna med en bok som var på 260 sider tilsammen.
    Valget mitt falt på en bok jeg har lest for flere år siden men ikke fått skrevet om og da passer det fint med en gjenlesing. "Glassklokken" av Sylvia Plath

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt! Glassklokken har eg lest, men husker lite ifrå så ser fram til at du leser og skriver om den.

      Slett
    2. Leseplan

      Feb: Pianolærerinnen av Elfride Jelinek

      Mars: Elskede av Toni Morrison

      Mai: Unge Werthers lidelser av Johann Wolfgang Goethe

      Juli: Kvinnen på Wilfell hall av Anne Brontë

      De andre finner jeg ut av etter hvert! :-)

      Så kommer jeg på

      Slett
    3. Dette er notert, også må du bare sei ifrå om det blir endringer :-)

      Slett
  5. Så flott med 1001-sirkel igjen. Skal tenke litt på hva jeg kan melde meg på. Vil være realistisk, så jeg når målene mine, men jeg liker å lese 1001-bøker. Skal i første omgang sjekke om det er noe som kan kombineres med bokhyllelesing.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du syns det og sier det, Anita!

      Eg prøver og skal prøve i det lengste å finne hyllevarmere, og det blir spennande å sjå kor mange eg klarer :-)

      Slett
    2. Hei. Har tatt en runde i bokhyllene mine og fant en del, pluss at jeg skal kjøpe en jeg vil lese i 2019- Don Quijote. (enten i april eller i juli)

      I Januar vil jeg lese: Kazuo Ishiguro- Resten av dagen (1988)

      I februar: Jomfrudød av Jeffrey Eugenius (1993)

      I mars: Stillitsen av Donna Tartt

      Resten må jeg vente med å bestemme. Må se hvordan det går..Har mer enn nok i hylla , ser jeg, men mange av dem er sånne mursteiner..

      Slett
  6. Spennende med denne listen, tusen takk for linken du sendte meg :) Jeg har vurdert litt frem og tilbake og har bestemt meg for å vente med denne listen, selv om den er veldig fristende. Jeg har istedet bestemt meg for å lese bøkene i Reese Witherspoons bokklubb, og første bok ut er "The Library Book" av Susan Orlean. Ønsker deg en fin lesehelg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du likte linken i alle fall! Du er velkommen til å delta om det passer seg slik seinare, eg trenger ikkje beskjed nå. Reese Witherspoon er ei av mine favoritter og ho velger som regel gode bøker. God helg til deg og!

      Slett
  7. All right, da, regn med meg. Jeg virrer mellom to bøker: Intet nytt fra Vestbredden, eller Vesaas sin Fuglane. Tough choice. Ta gjerne valget for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt, Eli! Eg har kun lest Intet nytt fra Vestbredden, og anbefaler den, men eg veit mange har lest Fuglane. Les begge då!

      Slett
  8. Jeg har en slags ambisjon om å være med i år - i alle fall noen måneder. Og siden jeg er regnearksnerd (eller noe sånt) holder jeg på å lage et 1001-regneark som jeg kommer til å dele etterhvert. Tanken er at det skal kunne brukes over flere år. Jeg har fått til noe automagi, men sitter og lurer på om det finnes noen enkel måte å få lagt inn ca hvor mange sider hver bok er på. Jeg tviler (i alle fall tviler jeg på at jeg får det til på kortere tid enn jeg ville brukt på å legge det inn manuelt)...

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg les rekneark-innlegget ditt, og liker at du har ambisjoner om å vere med. Ikkje tenk på at eg må vite nå kva du planlegger å lese, det trenger eg ikkje å vite før du faktisk har lest noko :-) Så lenge du er ferdiglest innen 31.12.19 :-)

      Slett
  9. Hmm.. Når boka har akkurat 250 sider telles det som januarboka da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syns eg! Om du ikkje har noko anna alternativ så tar du den. Eg er ganske snill, men syns det er gøy med kategorier.

      Slett
  10. Giovanni's room er lest og jeg griner fortsatt. Innlegg kommer snart. Og jeg klarte ikke å dy meg, så har lagd meg ei liste over hvilke bøker jeg skal lese i hele år :D https://booksandmonika.com/lesemal-2019/

    SvarSlett
    Svar
    1. Såg innlegget ditt på instagram :-) Bøkene blir notert, og husk det er lov å endre underveis :-)

      Slett
    2. Her skal ingenting endres! Alle bøkene er jo på 250-lista mi, så det er jo dobbel måloppnåelse (og av og til trippel når de korresponderer med bokhyllelesinga til Hedda).

      Slett
  11. Topp, topp, topp! Mange tips over her. Heretter skal eg sjekke 1001-lista før eg bestemmer meg, men eg trur eg har spikra dei tre første månadane:

    Januar: The Yellow Wallpaper - ferdiglesen

    Februar: Tarzan of The Apes av Edgar Rice Burroughs

    Mars: The Goldfinch av Donna Tartt (usikker)

    Eg tenkjer i tillegg å sjå om eg greier å plotte inn 1984, Lolita, Krig og fred og Kristin Lavransdatter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg noterer ned dei tre første månadane, også seier du ifrå etterkvart om du les Donna Tartt eller ei i mars :-)

      Kristin Lavransdatter tvang eg meg gjennom på lydbok kun for å få kryss sjølv om eg har ein nydelig engelsk utgåve i bokhylla. Krig og fred er ikkje så verst, men eg liker betre Anna Karenina :-)

      Slett
  12. Så flott med klassisk lesesirkel igjen! :-) Gleder meg veldig til å følge med dere alle hva dere leser og plukke opp noen lesetips på veien. Jeg gleder meg også dele hva jeg skal lese. Jeg akkurat lagt ut et bilde på Instagram @graabekka over hvilken bok jeg vil lese som er på under 250 sider, det ble: To The Lighthouse av Virginia Woolf på 235 sider. Hva jeg synes om den vil jeg etterhvert skrive om på Goodreads (Isabella Danielsen). Skal starte på den snart må bare lese årets første bok ferdig først, Historiefortelleren av Jodi Picoult. Liker den forresten veldig godt! God lesing! Takk til deg Elida som har satt lesesirkelen i gang! :-) Dette blir gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Isabella! Så kjekt å ha deg med, har sakna deg i bloggosfæren ;-) Følger deg både på Instagram og Goodreads så dette skal eg få med meg :-)

      Slett