Søk i denne bloggen

søndag 27. august 2023

"Oskar og eg" av Maria Parr og Åshild Irgens (ill.)

Maria Parr (f. 1981) er ein norsk barnebokforfatter og lektor på vidaregåande skule. I 2005 debuterte Parr med barneboka Vaffelhjarte (2005) som vart ein internasjonal bestselger, og TV-serie. Etterkvart kom bøkene Tonje Glimmerdal (2009), Keeperen og havet (2017) og Storebror (2019). Etter eit opphald på fire år er Parr aktuell med barneboka Oskar og eg.

Oskar og eg er fortalt av storesøster Ida som er åtte år. Ho har ei mor, ein far og veslebror Oskar. Ida er ei typisk storesøster som både vil ha fred for broren, men passer på han fordi mor og far innimellom ønsker det. Boka går over ca eitt år, og daglegdagse hendingar i livet er i fokus. Ida merker at ho blir eldre, men er det eigentleg så bra? Og korleis kjem det til å gå med veslebror på skulen. Han som er minst av alle, og sitter kun stille når det er pannekaker til middag. Oskar og eg er ei fartsfylt og humoristisk bok om oppvekst og søskenforhold, og innimellom nokon sørgelege ting. For ingen barndom er vel lys og ledig heile tida?

Det sørgelige er og meget godt skrevet om, og eg som jobber i barnehage får innimellom høyre om slektninger som har gått bort. Ida og Oskar opplever eit dødsfall, og Parr skriver:

"Pappa klatra over sofaryggen, slik Oskar og eg brukar. Det var som om han ville fortast mogleg bort til mamma. Og så gøymde han henne i ein diger klem. Oskar og eg smaug oss over sofaryggen, vi også, og inn mellom beina deira. Det var som å stå inne i ei hytte laga av menneske." (s. 69)

Maria Parr har blitt samanlikna med Astrid Lindgren. Det ville eg sett på som ei ære, og spesielt i denne boka er det mykje Lindgren. Om eg ikkje tar feil er dette sitatet omskrevet frå Astrid Lindgren: "Og Ida gøymde alt i hjartet sitt og grunda på det." (s. 155) Akkurat som i Lindgrens barnebøker om Lotta i Bråkmakergata er det ei storesøster som forteller. Eg har lest om Lotta, og eg syns Maria Parr gjer ein betre jobb enn Lindgren. Parr er meir sympatisk med veslebror enn det Lindgren var med forholdet mellom Lotta og storesøster Mia Maria. Men det er nå bare mi meining. Maria Parr tar barnet på alvor og sitatene som nå kjem syns eg representerer det godt:

"Trudde ho at Oskar kom til å gløyme at det var steikt fisk under, viss ho gjorde heile greia usynleg under ei kvit myr?" (s. 22)
(Oskar får spysjuke) "Pappa svinga Oskar ned på golvet i ein stor boge, og mamma drog ut så mykje tørkerull at ho kunne laga ein mumie av det. Eg såg utover bordet og var glad for at eg ikkje var foreldra mine." (s. 25)
"Vaksne som spyr, det burde det faktisk vere 18-års aldersgrense for å sjå på. Det er superekkelt!" (s. 26)

Eg har ledd og grått meg gjennom boka, og sjølv om målgruppa er 6-11 år så vart denne 36-åringen heilfrelst! Også er boka på nynorsk i tillegg. Les den, eg ber deg, det fortener både den og du! Anbefales!

XOXO

| Utgitt: 2023 | Format: Innbundet, 196 sider | Forlag: Samlaget | 

4 kommentarer:

  1. Vaffelhjarte og Tonje G. har jeg lest og jeg elsket dem. Takk for en begeistret omtale, jeg står i verdens lengste kø på biblioteket for denne, men skal prøve meg på Bookbites innimellom, og se om jeg får napp :)
    God søndag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God jakt etter boka! God søndag :-)

      Slett
  2. "Og Ida gøymde alt i hjartet sitt og grunda på det." -- Det er ikkje av Astrid Lindgren, men av evangelium ved Lukas.

    SvarSlett