Søk i denne bloggen

mandag 25. september 2023

"Lungeflyteprøven" av Tore Renberg

Tore Renberg (f. 1972) er ein norsk forfatter frå Madla. Renberg har skrevet bøker i dei fleste kategorier, og er godt kjent for bøkene om Jarle Klepp, og bøkene om Hillevågs-gjengen. Dei siste fem åra, innimellom andre utgivelser, har han jobba med den historiske romanen Lungeflyteprøven.

Lungeflyteprøven går føre seg i 1600-talets Tyskland. 15 år gamle Anna Voigt blir beskyldt for å vera barnemorderske då liket av hennar barn blir funnet i urtehagen på godset der ho bur. Dreping av små uønska barn var noko som ofte skjedde, men det var sjelden mora var godseierdatter. Anna Voigt bedyrer sin uskyld, men blir ikkje trudd. Legen, Johannes Schreyer, blir tilkalt til likhuset og foretar eit eksperiment han kun har lest om i bøkene sine. Lungeflyteprøven er ein eksperimentell metode som vil vise om lungene til det vesle barnet har trukket inn luft. På bakgrunn av denne prøven viser det seg at Anna snakker sant: Barnet var dødfødt. Samfunnet har likevel dømt Anna, og vegen tilbake er ikkje enkel. Saman med historien om Anna Voigt har romanen eit titals andre karakterer som har kjennskap til saken eller kjennskap til familien. Fleire av dei er verkelege personer, og spesielt advokaten Christian Thomasius får ein spesiell rolle i romanen.

Terningane trilla sekser etter sekser då Lungeflyteprøven vart publisert i slutten av august. Tore Renberg har lagt bak seg nærmare seks år med research, turer til Tyskland, utallige e-poster og skriving. Eg kan ikkje anna enn å ta av meg hatten for dette! Romanen er jysla godt skrevet, det er jo Tore Renberg og eg veit han kan skrive, men likevel. Dette er den første historiske romanen frå Madla-mannen, og eg finner ingenting å ta han for i det historiske. Eg triller ikkje terninger, men det som trekker ned for min del er hopping mellom årstal, frå nåtid til fortid og liknande. Eg veit det er vanleg i historiske romaner, og kanskje det er derfor eg leser det så sjelden.

Eg har høyrt Tore Renberg snakke om denne romanen 3 gonger i løpet av ein månad. Først i Rogaland teater, så litt i møte med Mimir og Marsdal, også i ein kinosal på Sølvberget. Mannen er elektrisk, alltid, og ydmyk i møte med lesere. Det blir alltid interessante samtaler, og når bokbaderne/samtalepartnerne har ulike roller/yrker utanom bokbading så blir det annleis samtaler kvar gong. Eg har sagt det før, og eg sier det igjen: Får du sjansen til å høyre Tore Renberg lese på scenen så grip sjansen. To gonger har han lest deler av brevet Anna Voigt skriver til sin far, og nå sist på Sølvberget kunne du høyrt ei knappenål falle. Og det er ikkje bare utav respekt trur eg, det er fordi bodskapet i brevet og Renbergs innlevelse i brevet er så sterkt. Og du skjønner det når du leser brevet. Romanen anbefales!

XOXO

| Utgitt: 2023 | Format: Innbundet, 559 sider | Forlag: Forlaget Oktober |

PS. Les gjerne og Tine sin glitrande anmeldelse. DS.

6 kommentarer:

  1. Gleder meg voldsomt til denne boka, ha en fin uke:)

    SvarSlett
  2. Jeg er litt mer ambivalent til denne enn "resten av folket" der ute, har holdt på med den i snart en måned og er 150 sider ut...og foreløpig har det ikke skjedd så veldig mye interessant, kanskje med unntak av èn episode på begynnelsen. Vurderte å legge den fra meg men har hørt rykter om at den tar seg opp så jeg legger ikke inn årene helt ennå.
    Ha en fin uke, Elida :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg er og ambivalent, og kunne godt ha venta litt med den, men så er forfatteren lokal og eg hadde boka på lån. Og lånelista var evig laaang. God veke, Beathe!

      Slett
  3. Kjempefin omtale Elida, og jeg skal virkelig ta deg på ordet når det gjelder å høre Renberg snakke om boken. Som du vet, så liker jeg historiske romaner, og denne falt jeg helt for. Kanskje fordi jeg hadde en helg på hytte å lese den på, med fullt fokus. Jeg savnet ikke Hillevåg-gjengen ett sekund :)

    SvarSlett