Søk i denne bloggen

mandag 20. november 2023

Stemmens kontinent #16 | "Verdener" av Gertrud Kolmar

Gertrud Kolmar (1894-1943) var ein jødisk-tysk poet og forfatter. Ho vart fødd i Berlin, og som jøde under annen verdskrig vart ho deportert og døydde i Auscwitz-Birkenau. I skrift var ho ei reisande kvinne, men gjorde sjelden reiser utanfor Tyskland, og i etterordet skriver Wera Sæther: "Gertrud Kolmar; alltid vært i Tyskland.

Verdener er gjendikta av Wera Sæther med hjelp frå tyskfødde Anne Luise Kirkengen. Welten vart utgitt posthumt i 1947, og Sæther har valgt ut 12 av 17 dikt frå diktsamlinga. Etterordet sier at Welten er meget populær i Europa, og har blitt omsett til fleire språk. Populariteten til tross, eg får svært lite ut av denne diktsamlinga dessverre.

Eit par smakebeter:

Tjene (eit utdrag)

Du som binder og oppløser stoffer, gjør dem kalde og varme,
svake og sterke,
du som pirrer syrer, plager malm, gjemmer hemmelig
blanding i kapsler, brygger i rør og smeltedigler,
selv om det verken er alkahest eller
den hvite og røde løven du koker,
du er mester i en alkymi
som er fremmed og vidunderlig for meg.

Ufruktbar (eit utdrag)

Kvinnene i vesten bærer ikke slør.
Kvinnene i østen legger det fra seg.
Jeg skulle så gjerne gjemt ansiktet under et mørkt slør.
For det er ikke lenger vakkert å se til, ikke inntagende
mer, men grått og sprukkent som steinene
i et morkent og forlatt ildsted.
Håret mitt støver av aske.

XOXO

| Utgitt: 2004 | Format: Hefta, 60 sider | Forlag: Cappelen Damm |

I gjendiktningsserien Stemmens kontinent frå Cappelen Damm er det kun kvinnelege lyrikere som har fått plass. Beathe gjorde meg merksam på denne serien rundt jul og eg heiv meg på idéen om å lese alle 25 bøkene. Serien består av internasjonale poeter frå heile verda, og det var kun ei av dei som eg var kjent med frå før. Forfatteren bak The Bell Jar, Sylvia Plath, er representert og bidraget hennar, Tre kvinner, har eg lest tidlegare utan å bli merksam på at Stemmens kontinent var ein serie.

Eg leser lite lyrikk i utgangspunktet, men liker idéen om at det kun er kvinner representert og at det er frå heile verda. Det er den norske lyrikeren Hanne Bramness som er initiativtaker, redaktør og i enkelte tilfelle gjendikter. Eg ser fram til å bli betre kjent med alle 25 bidraga. Beathes progresjon med serien kan følges HER (ekstern lenke).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar